Move For Better Future

28-March-2013(Friday):::>> Welcome to my Blog : BuDark PeRanTau - Move For Better Future

Ada masalah kewangan?? Jangan risau..klik disini dan jana pendapatan anda sendiri..jangan risau ini bukan sekadar iklan..klik dan daftar sekarang..!

Friday, March 29, 2013

Cara Tidur Rasulullah





CARA TIDUR YANG SEBAIK-BAIKNYA DIAMALKAN OLEH RASULULLAH S.A.W.

1) Tidurlah di awal malam sesudah menunaikan sembahyang Isyak jam 10.00 atau 11.00 dengan keadaan berwuduk.
2) Bangkitlah di awal separuh kedua malam jam 1.00 atau 2.00, kemudian bersugi, berwuduk dan bersembahyang tahajjud.
3) Kemudian tidurlah semula dan bangkitlah sebelum terbit fajar.
4) Tidurlah dengan mengiringkan badan di sebelah rusuk kanan, rusuk kiri di bahagian atas, supaya tetap kedudukan makanan di dalam usus, cepat hadam makanan. Tidurlah sedemikian dari mula hingga akhirnya.

WAKTU-WAKTU YANG TIDAK DIBENARKAN TIDUR
1) Awal-awal pagi setelah terbit matahari.
2) Selepas masuk waktu Asar.
3) Tidur di bawah cahaya matahari walaupun terkena separuh dari badan.

BAHAYA TIDUR DI SIANG HARI
Dilarang tidur di siang hari di dalam keadaan cuaca yang panas kerana:

1) Mendatangkan penyakit-penyakit kulit.
2) Merosakkan warna kulit.
3) Melemahkan jantung.
4) Menambahkan tekanan perasaan yang meluap.
5) Melemahkan badan dan mengurangkan tenaga syahwat.
6) Melemahkan kecerdasaan akal.

CARA MENGHINDARKAN LESU SELEPAS BANGKIT DARI TIDUR
1) Bersihkan tubuh, terutamanya bahagian muka, tangan dan kaki sebelum masuk tidur.
2) Hindarkan dari tidur lewat malam.
3) Lakukan gerak badan dan senaman di atas katil setelah jaga dari tidur sebelum turun dari katil.
4) Minumlah segelas air masak setiap pagi sebelum bersarapan tetapi jangan selepas saja bangun dari tidur.
5) Cucilah muka terutama bahagian kelopak mata dengan air suam.
6) Ambil wuduk dan bersembahyang Subuh.

PEKARA-PEKARA YANG BOLEH MELEMAHKAN TENAGA DAN MEMPERCEPATKAN TUA
1) Terlalu banyak bercita-cita atau berangan-angan.
2) Banyak minum air di waktu pagi.
3) Banyak memakan atau meminum yang seba masam



--Thanks for Visit--

Cara Mengesan Jin Dalam Badan


Mungkin kita semua pernah mengalami perasaan ganjil di mana kadang-kadang kita terlihat bayangan orang di tengah malam. Suara ganjil memanggil kita ketika berseorangan. Bunyi-bunyi pelik dan seumpamanya. Hal ini berkemungkinan berlaku kerana kita tinggal bersama makhluk Allah yang lain iaitu Jin.

Tidak mengapa jika tinggal satu bumbung, tetapi bagaimana pula keadaannya jika mereka tinggal di dalam badan kita?

Mungkin kita akan mengalami banyak masalah dan penyakit misteri. Oleh itu adalah penting untuk kita mengesan adakah badan kita ditumpang oleh makhluk ini? Mari sama-sama kita mencuba.


Langkah 1
Dengarkan 
Ruqyah Syar'iyyah dan dengar sehingga tamat (20min) menggunakan headphone dengan volume yang kuat.

Langkah 2
Pejamkan mata dan hayati. Jangan ikut bacaan ayat-ayat ini di mulut mahupun dihati.

Langkah 3
Perhatikan setelah selesai… Jika anda batuk, berpeluh-peluh, terasa mual, jantung berdegup kencang, terasa berdebar-debar, ada benda bergerak-gerak di bawah kulit, sendawa, mengantuk, pening dan menguap, maka sahlah badan anda dihuni JIN.

Berjumpalah dengan ustaz atau ahli perubatan islam yang lebih mahir untuk mengesahkannya dan berubatlah secepat mungkin sebelum ia merebak menjadi lebih teruk.







SIMPTOM AWAL GANGGUAN JIN

1) Sakit kepala selepas waktu asar ke atas.
2) Badan terasa berat dan malas.
3) Sukar mendapat jodoh.
4) Badan terasa bisa-bisa.
5) Sakit ketika ziarah orang meninggal.
6) Sukar tidur malam.
7) Sakit pinggang tanpa sebab.
8 ) Sakit dada bila waktu asar keatas.
9) Mimpi melihat binatang seperti ular dan sebagainya.
10) Bermimpi bayi atau menyusukan bayi.
11) Bermimpi jatuh dari tempat tinggi.
12) Bermimpi di tempat yang kotor.
13) Sakit anggota badan tertentu seperti kaki selepas waktu asar.
14) Ada terasa benda bergerak dibawah kulit.
15) Bayi kerap menangis.
16) Bunyi guli jatuh diatas syiling.
17) Suami isteri kerap bertengkar walau perkara kecil.
18) Sayang melampau-lampau pada orang yang baru dikenali.
19) Malas beribadat.
20) Nyanyuk ketika usia lanjut.
21) Panas baran.
22) Sikap berubah secara mendadak.
23) Gelisah dan panas ditengkuk bila dengar al-quran.
24) Suka melakukan tabiat buruk.
25) Kerap sendawa bila mendengar al-quran.
26) Kerap keguguran.
27) Gagal melakukan hubungan kelamin.
28) Mengantuk bila dengar al-quran.
29) Bermimpi seram yang menakutkan.
30) Darah haid turun lebih 15 hari.
31) Batuk yang berpanjangan.
32) Selalu ditindih ketika tidur.
33) Kuat berangan.
34) Terlalu rasa rendah diri dan tidak berkeyakinan.
35) Nafsu seksual yang melampau.
36) Selalu melihat kelibat dirumah.
37) Terasa diri selalu diperhatikan.
38) Mandul.
39) Kerap mendengar sesuatu bisikan.
40) Melihat jin secara terus.
41) Sakit mental atau gila.

LA ILAHA ILLALLAH WAH DAHU LAA SYARIKALAH, LAHUL MULKU WA LAHUL HAMDU, WA HUWA ALA KULLI SYAI'IN QADIR. 
(tidak ada sembahan kecuali Allah, Robb satu-satunya dan tiada sekutu bagi-Nya, hanya milik-Nya-lah segala puji, dan dia adalah maha berkuasa atas segala sesuatu)



--Thanks for Visit--

Sunday, March 24, 2013

Mereka Telah Kembali



Khamis, 21 Mac 2013 - 1730 ,Perginya seorang hamba Allah buat selama-lamanya, xkan mungkin dapat dilihat jasadnya dimuka bumi Allah ini, xkan mungkin dapat mendengar suaranya dibumi Allah ini, semuanya hilang dari pancaindera yang selama ini dapat didengari dan dilihat oleh sekalian makhluk di dunia ini.

Namun, tangisan air mata berdarak sekalipun tidak dapat mengembalikan jasad dan roh itu menjadi sediakala, muga roh arwah tenang dialam Barzakh dengan izin yang Maha Esa, muga ditempatkan dalam kalangan yang beriman, Amin 

Kami disini masih terasa kehilangan dan pemergiannya... :(






--Thanks for Visit--

Tuesday, March 19, 2013

10 Perkara Merosakkan Otak








Kita sentiasa terdedah dengan perkara-perkara yang mungkin merosakkan otak kita dari segi rohani mahupun jasmani dimana kita tidak sedar kerosakkan itu berlaku..antara perkara-perkara yang dapat menjejaskan otak kita ialah :

1. Tidak Sarapan Pagi
Mereka yang tidak sarapan pagi memiliki kadar gula dalam darah yang rendah, akibatnya bekalan nutrisi ke otak menjadi kurang.

2. Makan Terlalu Banyak
Terlalu banyak makan, apalagi yang kadar lemaknya tinggi, dapat mengakibatkan pengerasan pembuluh darah otak kerana penimbunan lemak pada dinding dalam pembuluh darah. Akibatnya kemampuan kerja otak akan menurun.

3. Merokok
Zat dalam rokok yang disedut akan mengakibatkan penyusutan otak secara cepat, serta dapat mengakibatkan penyakit Alzheimer.

4. Bekalan gula terlalu banyak
Gula yang terlalu banyak akan menyebabkan terganggunya penyerapan protein dan nutrisi, sehingga terjadi ketidakseimbangan gizi yang akan mengganggu perkembangan otak

5. Pencemaran Udara
Otak adalah bahagia yang menggunakan oksigen paling banyak dalam tubuh manusia. Menghirup udara yang cemar dapat menurunkan bekalan oksigen ke otak sehingga dapat menurunkan efisiensi otak.

6. Kurang Tidur
Otak memerlukan tidur untuk beristirahat dan memulihkan kemampuannya. Kekurangan tidur dalam jangka waktu lama akan mempercepat kerosakan sel-sel otak.

7. Menutup kepala ketika tidur
Kebiasaan tidur dengan menutup kepala meningkatkan konsentrasi zat karbondioksida dan menurunkan konsentrasi oksigen yang dapat menimbulkan kesan kerosakan pada otak.

8. Berfikir ketika sakit
Bekerja terlalu kuat atau memaksakan untuk menggunakan fikiran kita ketika sedang sakit dapat menyebabkan berkurangnya efektifitas otak serta dapat merosakkan otak.

9. Kurang menstimulasi pikiran
Berpikir adalah cara yang paling tepat untuk melatih otak kita. Kurangnya stimulasi pada otak dapat mengkerutnya otak kita.

10. Jarang berkomunikasi
Komunikasi diperlukan sebagai salah satu saranan memacu kemampuan kerja otak. Berkomunikasi secara intelektual dapat memicu efisiensi otak. Jarangnya berkomunikasi akan menyebabkan kemampuan intelektual otak jadi kurang terlatih.


--Thanks for Visit--

Sunday, March 10, 2013

Breakfast 08 January 2013


 
Sorry kawe suka + minat makan, so xkisah la kawe nak update pasal makan pun yer!! :)
 
 



Tu big brother Mr. Mohd Hariff Ghazali a.k.a MachoMan and my bestfriend...sape nak kenal taip je dekak google!! He's still single  :D

Biase la orang bujang, bangun pagi kalu sendiri punya kaki tangan xmasak, sape lagi yang nak tolong masakkan, tapi bila masing2 kaki n tangan malas nak gerak, kedai la jawabnya..haha (memang malas masak pun)



 


Bila lapar, memang la banyak yang kena masuk, almaklum laa malam sebelumnya xmakan..nasi..tapi sebat burger ayam..hehe






Yang ni my favourite jugak laa..hehe..yang 4 gelas kat atas tu abaikan..sebab kena sabotaj..kahkah.. syok arr makan makanan budak2 ni..hehe honeystars + kokocrunch + nestle cornflake + honey + fresh milk... Lazat xterkata.. memang xkate pape pun time makan..sebab lapar sangat..
 
 




 Hehe..tu pic yang disabotaj ok!! abaikan..kuang..kuang..kuanggggggg.. sekian :)


--Thank for Visit--

Pulau Perhentian Holiday


 
 Pe kabar sahabat pembaca my blog nih..hope sihat belakow.. kawe camni la kejap ada kejap xde.. xdan nak update blog (macam la famous sangat..kahkah)

So far no new news for my future, but soon inshaAllah..akan ada berita baru dari kawe berkaitan dengan macam2..hehe

Ada la sedikit suka duka yang berlaku dalam tahu 2013 ni, tapi alhamdulillah semuanya dapat dihadapi dengan tabah.

Early of this year kawe ada g vacation kat pulau yang sudah lame mengidam nak pergi sana, so alhamdulillah Allah makbulkan hajat kawe untuk ke sana.

Pulau yang kawe pergi tu Pulau Perhentian, xleh nak dinafikan pulau tu memang cantik sangat, patut la ramai pelancong dari dalam dan luar negara ke Pulau Perhentian.

Walaupun kawe ke sane dalam cuaca yang tidak sesuai, penghujung tengkujuh rasenya, akhir bulan Januari 2013, tapi alhamdulillah semuanya ok belake..cuma dalam perjalanan balik menaiki speedbot tu ombak agak menakutkan jugak :)



Keadaan ombak mase ontheway ke resort


Sea View depan resort

Depan resort

First time snorkeling, memang agar superb teruja dengan apa yang dilihat..hehe..maklum la pertama kali tengok kehidupan dalam laut tu, macam2 ada! Lau la ada kamera yang leh snap dalam air time tu..nak je snap picture :)
 
Next time nak melawat lain pulau pulak.. :) InshaAllah.. Itu sahaja coereytannye.. :)
 
 
--Thank for Visit--

Punca Lidah Kelu Ketika Ajal


 
Tahukah korang, kenapa orang yang menghampiri kematian, mereka tidak dapat nak berkata-kata seperti biasa??


Diriwayatkan sebuah hadis :

"Hendaklah kamu mendiamkan diri ketika azan..jika tidak Allah akan kelukan lidahnya ketika maut menghampirinya"

Ini jelas menunjukkan kita disarankan agar mendiamkan diri..jangan berkata apa-apa pun sewaktu azan berkumandang. Sebagai orang beragama Islam kita wajib menghormati azan.
 
 

Jika lagu kebanggsaan Negaraku berkumandang, kita diajar untuk berdiam diri dan berdiri tegak, tapi mengapa ketika azan kita tidak mendiamkan diri..?

''Barang siapa yang berkata-kata ketika azan..Allah akan kelukan lidahnya ketika sakaratul maut...''

Na'udzubillahimindzalik...

Kita takut dengan kelunya lidah kita ketika saat ajal hampir tiba..maka kita tidak dapat mengucap kalimah "LailahaillAllah".
 
 
 
Bagi sesiapa yang dapat mengucapkan kalimah ini ketika nyawanya akan dicabut..Allah dengan izin-Nya menjanjikan syurga untuk mereka.

Kerana itu..mari kita sama-sama menghormati azan dan memohon kepada Allah supaya lidah ini tidak kelu ketika nyawa kita hendak dicabut.

"Ya Allah..Anugerahkanlah kematian kami dengan kematian yang baik lagi mulia..
Lancarkan lidah kami mengucapkan kalimah "LailahaillAllah.." sewaktu sakaratul maut menghampiri kami..Aamiin.. Aamiin.. Aamiin Ya rabbal a'lamin.."
 
 
--Thanks for Visit--


Tuesday, March 5, 2013

7 Kalimat Penghapus Dosa

--Assalamualaikum--




Barang sesiapa yang menghafal tujuh kalimati ini, ia terpandang mulia di sisi Allah dan Malaikat serta diampuni dosa-dosanya walaupun dosanya itu sebanyak buih laut.. InshaAllah dengan izin-Nya.

1. Mengucap “Bismillah” pada tiap-tiap hendak melakukan sesuatu.

2. Mengucap “Alhamdulillah” pada tiap-tiap selesai melakukan sesuatu.

3. Mengucap “Astaghfirullah” jika lidah terselip perkataan yang tidak patut.



4. Mengucap “Insya-Allah” jika merencanakan berbuat sesuatu dihari esok.

5. Mengucap “La haula wala kuwwata illa billah” jika menghadapi sesuatu tak disukai dan tak diinginkan.

6. Mengucap “Inna lillahi wa inna ilaihi rojiun” jika menghadapi dan menerima musibah.

7. Mengucap “Laa ilaa ha illa Allah Muhammadur Rasulullah” sepanjang siang dan malam, sehingga tak terpisah dari lidahnya.

Selamat beramal ye sahabat.. :)

--Thanks for Visit--

Sunday, March 3, 2013

Amalan Yang Berterusan



-Assalamualaikum-

Walaupun kita telah meninggal dunia, masih lagi kita mendapat ganjaran pahala daripada Allah s.w.t. Dengan apa cara sekali pun, Allah tetap akan menghitung segala kebaikan atau kesalahan kita walaupun ianya sebesar zarah. Dan cara paling mudah untuk kita mendapatkan ganjaran pahala di kemudian hari antaranya :-



  • Memasang kipas di surau/masjid walaupun sekali, setiap kali orang menggunakannya anda akan mendapat pahala
  • Menderma kerusi roda di hospital. Setiap kali pesakit menggunakannya anda akan mendapat pahala.
  • Memberikan baju kepada orang yang memerlukan (anak yatim/orang miskin dan lain-lain). Setiap kali mereka memakainya, anda akan mendapat pahala.
  • Memberi makan kepada orang, anda akan mendapat pahala selagi makanan itu menjadi darah dagingnya.
  • Menyampaikan ilmu yang bermanfaat, selagi mereka mengamalkan ilmu tersebut,anda akan mendapat ganjaran pahala.

Kongsikan mesej ini kepada semua semoga ianya dapat dijadikan amalan dan semoga perkongsian ini mendapat keberkatan dari Allah s.w.t

Dari Abu Hurairah r.a bahawa Nabi Muhammad s.a.w bersabda :

 "Apabila seorang anak Adam mati, putuslah amalnya kecuali tiga perkara : sedekah jariah atau ilmu yang memberi manfaat kepada orang lain atau anak yang soleh yang mendokan untuknya." -Hadis Riwayat Muslim-


--Thanks for Visit--

Saturday, February 16, 2013

Jangan Dipukul Anak Kecil Yang Menangis



--Assalamualaikum--

Baginda Rasulullah s.a.w. bersabda :

Janganlah kamu pukul anak-anak kamu. Di sebabkan mereka menangis dalam masa setahun. Kerana pada empat bulan pertama kelahiran nya Ia bersyahadat LAA ILAAHA ILLALLAH. Pada empat bulan kedua pula ia berselawat ke atas Nabi s.a.w. Dan pada empat bulan seterus nya pula ia mendoakan kedua ayah bonda nya.
-( H.R. Abdullah Ibnu Umar r.a.)

Baginda Rasulullah s.a.w. menjelaskan bahawa tangisan anak di waktu kecil pada bulan pertama adalah tanda ia bertauhid kepada Tuhan Nya dan empat bulan kedua pula ia membacakan selawat kepada Nabi nya dan empat bulan seterus nya ia memohon istighfar untuk kedua ayah bonda nya.






Bersabda Baginda Rasulullah s.a.w. :

Anak-anak sebelum sampai ia baligh maka apa-apa yang di perbuat nya daripada kebaikan maka di tuliskan untuk nya dan kedua ibu bapa nya. Dan apa yang di perbuat nya daripada kejahatan maka tiadalah di tulis untuk nya dan tidak pula di tulis untuk kedua ibu bapa nya. Apabila ia telah baligh maka berlakulah yang di tulis itu atasnya ia itu segala amal baik atau buruk nya. 
-( H.R.Imam Anas bin Malik r.a.)



--Thanks for Visit--

Friday, February 15, 2013

12 Golongan Manusia Di Akhirat






Suatu ketika, Muaz b Jabal ra mengadap Rasulullah SAW dan bertanya;

“Wahai Rasulullah, tolong huraikan kepadaku mengenai firman Allah SWT:
“Pada sangkakala ditiup,maka kamu sekalian datang berbaris-baris”
Surah an-Naba’: 18


Mendengar pertanyaan itu, baginda menangis dan basah pakaian dengan air mata. Lalu menjawab:”Wahai Muaz, engkau telah bertanyakan kepadaku, perkara yang amat besar, bahawa umatku akan digiring, dikumpulkan berbaris-baris menjadi 12 barisan, masing-masing dengan pembawaan mereka sendiri….”
Maka dinyatakan apakah 12 barisan tersebut :-

BARISAN PERTAMA
Di iring dari kubur dengan tidak bertangan dan berkaki. Keadaan mereka ini dijelaskan melalui satu seruan dari sisi Allah Yang Maha Pengasih:

“Mereka itu adalah orang-orang yang sewaktu hidupnya menyakiti hati jirannya, maka demikianlah balasannya dan tempat kembali mereka adalah neraka…”

BARISAN KEDUA
Diiring dari kubur berbentuk babi hutan. Datanglah suara dari sisi Allah Yang Maha Pengasih:

“Mereka itu adalah orang yang sewaktu hidupnya meringan-ringankan solat, maka inilah balasannya dan tempat kembali mereka adalah neraka…”

BARISAN KETIGA
Mereka berbentuk keldai, sedangkan perut mereka nuh dengan ular dan kala jengking.

“Mereka itu adalah orang yang enggan membayar zakat, maka inilah balasannya dan tempat kembali mereka adalah neraka…”

BARISAN KEEMPAT
Diiring dari kubur dengan keadaan darah seperti air pancutan keluar dari mulut mereka.

“Mereka itu adalah orang yang berdusta di dalam jualbeli, maka inilah balasannya dan tempat mereka adalah neraka…”






BARISAN KELIMA
Diiring dari kubur dengan bau busuk daripada bangkai. Ketika itu Allah SWT menurunkan angin sehingga bau busuk itu mengganggu ketenteraman di Padang Mahsyar.

“Mereka itu adalah orang yang menyembunyikan perlakuan derhaka takut diketahui oleh manusia tetapi tidak pula rasa takut kepada Allah SWT, maka inilah balasannya dan tempat kembali mereka adalah neraka…”

BARISAN KEENAM
Diiring dari kubur dengan keadaan kepala mereka terputus dari badan.

“Mereka adalah orang yang menjadi saksi palsu, maka inilahbalasannya dan tempat kembali mereka adalah neraka…”



BARISAN KETUJUH
Diiring dari kubur tanpa mempunyai lidah tetapi dari mulut mereka mengalir keluar nanah
dan darah.

“Mereka itu adalah orang yang enggan memberi kesaksian di atas kebenaran, maka inilah balasannya dan tempat kembali mereka adalah neraka…”

BARISAN KELAPAN
Diiring dari kubur dalam keadaan terbalik dengan kepala ke bawah dan kaki ke atas.

“Mereka adalah orang yang berbuat zina, maka inilah balasannya dan tempat kembali mereka adalah neraka…”

BARISAN KESEMBILAN
Diiring dari kubur dengan berwajah hitam gelap dan bermata biru sementara dalam diri mereka penuh dengan api gemuruh.

“Mereka itu adalah orang yang makan harta anak yatim dengan cara yang tidak sebenarnya, maka inilah balasannya dan tempat kembali mereka adalah neraka…”

BARISAN KESEPULUH
Diiring dari kubur mereka dalam keadaan tubuh mereka penuh dengan penyakit sopak dan kusta.

“Mereka adalah orang yang derhaka kepada orang tuanya, maka inilah balasannya dan tempat kembali mereka adalah neraka…”

BARISAN KESEBELAS
Diiring dari kubur mereka dengan berkeadaan buta mata-kepala, gigi mereka memanjang seperti tanduk lembu jantan, bibir mereka melebar sampai ke dada dan lidah mereka terjulur memanjang sampai ke perut mereka dan keluar beraneka kotoran.

“Mereka adalah orang yang minum arak, maka inilah balasannya dan tempat kembali mereka adalah neraka…”

BARISAN KEDUA BELAS
Mereka diiring dari kubur dengan wajah yang bersinar-sinar laksana bulan purnama. Mereka melalui titian sirat seperti kilat. Maka,datanglah suara dari sisi Allah Yang Maha Pengasih memaklumkan:

“Mereka adalah orang yang beramal salih dan banyak berbuat baik. Mereka menjauhi perbuatan derhaka, mereka memelihara solat lima waktu, ketika meninggal dunia keadaan mereka sudah bertaubat, maka inilah balasannya dan tempat kembali mereka adalah syurga,mendapat keampunan, kasih sayang dan keredhaan Allah Yang Maha Pengasih…”



--Thanks for Visit--

Wednesday, February 6, 2013

9 Nama Anak Syaitan

--Assalamualaikum--


Thanks for view this page, hari ni kawe nak share sikit pasal nama anak-anak syaitan yang mungkin kita xtahu atau  xpernah dengar lagi sebelum ni.. (kawe pun baru tahu jugak) :)



So..bagi mereka yang baru mendirikan rumahtangga..korang mesti dah pikirkan nama anak-anak korang..kan..?? tahu nak anak jer tapi xtau makna nama  :D

Elakkan dari memilih nama-nama tersebut..sebab nanti jadi anak syaitan plak  :(





1. Zalituun
Duduk di pasar / kedai menggoda supaya manusia berbelanja lebih dan membeli barang-barang yang tidak perlu (membazir)
2. Wathiin
Pergi kepada orang yang mendapat musibah supaya bersangka buruk terhadap Allah.
3. A’awan
Menghasut sultan / raja / pemerintah supaya tidak mendekati rakyat. Terlena dengan kedudukan / kekayaan sehingga terabaikan kebajikan rakyat dan tidak mahu mendengar nasihat para ulama.
4. Haffaf
Berkawan baik dengan kaki botol dan suuka menghampiri orang yang berada di tempat-tempat maksiat seperti di kelab mlm dan tempat-tempat maksiat.
5. Murrah
Merosakkan dan melalaikan dan dekat manusia yang suka muzik sehingga lupa kepada Allah. Mereka ini tenggelam dalam kemewahan dan darjat.

6. Masuud

Duduk di bibir mulut manusia supaya melahirkan fitnah, umpatan, kutukan dan apa sahaja perkataan yang tidak baik.
7. Daasim
Duduk di pintu rumah kita. Jika tidak memberi salam ketika masuk ke rumah, Daasim akan bertindak agar terjadi keruntuhan rumahtangga seperti suami isteri bercerai-berai, suami bertindak ganas, memukul isteri, isteri hilang pertimbangan menuntut cerai, anak-anak didera dan pelbagai bentuk kemusnahan rumah tangga lagi.
8. Walahaan
Menimbulkan rasa was-was dalam diri manusia khususnya ketika berwuduk dan solat serta ibadah yang lain.
9. Lakhuus
Merupakan sahabat orang Majusi yang menyembah api dan matahari.


--Thanks for Visit--


Tuesday, February 5, 2013

Kebenaran Islam Tentang Kucing

--Assalamualaikum--

Apa kabar sahabat pembaca yang sudi baca blog kawe..harap sihat2 belake.. :)

Just nak berkongsi sedikit tentang kucing yang kita sedia maklum..seekor haiwan yang boleh dipelihara, dan terkenal dengan kecomelanya tu..hehe..maklum laa..kawe ni peminat tegar kucing jugak.. :)

Pernah bela kucing dahulu kala masa sekolah menengah dulu, tapi malangya ia sudah melarikan diri bersama jantan lain..kahkah..rindu sama itu kucing :)

Seperti yang kita sedia maklum..junjungan besar kita Nabi Muhammad S.A.W juga amat menyayangi dan kasih terhadap kucing..


Nabi menekankan di dalam beberapa hadisnya bahawa kucing itu tidaklah najis. Malah diperbolehkan untuk berwudhuk menggunakan air bekas minuman kucing.

Kenapa Rasulullah Saw berani mengatakan bahawa kucing tidak menjadi najis kepada manusia? Persoalannya, bagaimana Nabi mengetahui badan kucing tidak mempunyai najis? Jawapannya, kulit kucing mempunyai otot-otot yang berfungsi untuk melawan sel bakteria.



Otot kucing juga dapat menyesuaikan diri dengan sentuhan otot manusia. Pada permukaan lidah kucing pula dilapisi oleh berbagai benjolan kecil yang runcing, benjolan ini berbentuk bengkok mengucup seperti kikir atau gergaji. Bentuk ini sangat berguna untuk membersihkan kulit.




Ketika kucing minum, tidak ada setitis pun air yang akan jatuh dari lidahnya. Sedangkan lidah kucing sendiri merupakan alat pembersih yang paling canggih, permukaannya yang kasar boleh membuang bulu-bulu mati dan membersihkan bulu-bulu yang tersisa di badannya.

Kajian Yang Dijalankan

Telah dilakukan berbagai penyelidikan terhadap kucing mengikut pelbagai perbezaan usia, posisi kulit, punggung, bahagian dalam tapak kaki, bibir, dan ekor. Pada bahagian-bahagian tersebut dilakukan pengambilan sampel melalui usapan. Di samping itu, kuman juga diletakkan pada bahagian-bahagian tertentu. Diambil juga cairan khusus (air liur) yang berada pada dinding dalam mulut dan lidahnya.

Hasil yang didapati selepas ujikaji adalah:

1. Hasil yang diambil dari kulit luar tidak mempunyai kuman, meskipun dilakukan berulang kali.

2. Tempat yang kuman sengaja diletakkan menunjukkan hasil negatif sekitar 80% (20% mempunyai kuman), jika dilihat dari air liurnya. Ini menunjukkan kucing dapat melawan kuman yang diberikan kepadanya.

3. Cairan yang diambil dari permukaan lidah juga menunjukkan ketidak hadiran kuman.

4. Hanya sekali kuman dijumpai semasa proses penyelidikan. Kuman ini termasuk dalam kumpulan kuman yang dianggap sebagai kuman biasa yang selalunya membiak dalam tubuh manusia dalam jumlah yang kecil seperti enterobacter, streptococcus, dan staphylococcus. Jumlahnya kurang dan membiak dalam lingkungan 50 ribu pertumbuhan.

5. Kajian tidak menemui jenis kuman yang beragam dan berbahaya. Perbagai sumber yang dipercayai dan hasil penyelidikan laboratorium menyimpulkan bahawa kucing tidak mempunyai kuman dan mikrobakteria. Air liurnya bersih dan boleh membersihkan seluruh badannya.

Ulasan para doktor yang bergiat dalam bidang kuman, Dr. George Maqshud, ketua laboratorium di Klinik Haiwan Baitharah, jarang sekali ditemui kehadiran kuman pada lidah kucing. Jika mempunyai kuman, itu menunjukkan kucing itu akan atau sedang sakit.

Selain itu, Dr. Gen Gustafsirl menemui kuman yang banyak pada anjing, manusia 25% dari anjing, kucing mempunyai separuh kuman dari manusia. Doktor haiwan di klinik haiwan Damaskus, Said Rafah menegaskan bahawa kucing mempunyai peranti pembersih yang bernama lysozyme.

Kucing tidak menyukai air kerana air merupakan tempat yang sangat subur dalam pertumbuhan bakteria. Kucing juga sangat menjaga kestabilan suhu tubuhnya.

Jika diperhatiakan, kucing tidak banyak berjemur dan tidak suka mendekati air. Tujuannya agar bakteria tidak berpindah kepadanya. Inilah yang menjadi faktor yang membuatkan kuman tidak ada pada tubuh kucing.



Hadith-Hadith Mengenai Kucing

Kabsyah binti Kab bin Malik menceritakan bahawa Abu Qatadah, mertua Kabsyah masuk ke rumahnya lalu ia menuangkan air untuk wudhuk. Pada masa itu datang seekor kucing yang ingin minum. Lantas ia menuangkan air di bekas untuk kucing itu minum. Kabsyah berkata, “Perhatikanlah”. Abu Qatadah berkata, “Apakah kamu hairan?” Kabsyah menjawab, “Ya”. Lalu Abu Qatadah berkata bahawa Nabi SAW pernah bersabda, Kucing itu tidak najis. Kucing binatang yang suka berkeliling di rumah (binatang rumahan), (HR At-Tirmidzi, An-Nasai, Abu Dawud, dan Ibnu Majah).

Diriwayatkan Ali bin Al-Hasan dan Anas menceritakan bahawa Nabi Saw pergi ke Bathhan suatu daerah di Madinah. Lalu beliau berkata, “Ya Anas, tuangkan air wudhuk untukku ke dalam bekas”. Lalu Anas menuangkan air. Ketika sudah selesai, Nabi menuju bejana. Namun terdapat seekor kucing datang dan menjilati bekas air tersebut. Melihat kejadian itu, Nabi berhenti sehinggakan kucing tersebut berhenti minum lalu Rasulullah berwudhuk. Nabi ditanya mengenai kejadian tersebut, beliau menjawab, “Ya Anas, kucing termasuk perhiasan rumah tangga, ia tidak dikotori sesuatu, malah tidak ada najis.”

Diriwayatkan dari Dawud bin Shalih At-Tammar dan ibunya yang menerangkan bahawa hambanya memberikan Aisyah semangkuk bubur. Namun ketika ia sampai di rumah Aisyah, tenyata Aisyah sedang solat. Lalu ia memberikan isyarat untuk menyimpannya. Sayangnya setelah Aisyah selesai mendirikan solat, ia lupa adanya bubur. Datanglah seekor kucing lalu memakan sedikit bubur tersebut. Ketika Aisyah melihat bubur tersebut dimakan kucing, Aisyah lalu membersihkan bahagian yang disentuh kucing dan Aisyah memakannya. Rasulullah Saw bersabda, “Ia tidak najis. Ia binatang yang berkeliling”. Aisyah pernah melihat Rasulullah Saw berwudhuk dari sisa bekas jilatan kucing, (HR AlBaihaqi, Abd Al-Razzaq, dan Al-Daruquthni).

Kalaulah bukan dari wahyu Allah tentulah Rasulullah Saw tidak akan berani mengatakan bahawa kucing itu bersih. Segala sesuatu yang baru ditemui oleh para ilmuwan pada zaman moden ini, telah diketahui ilmunya oleh Rasul Kita Muhammad saw sejak 1500 tahun yang lalu.




--Thanks for Visit--




Sunday, February 3, 2013

Skyfall 1080p Brrip

--Assalamualaikum--

Hari ni kawe nak share dengan pembaca movie James Bond yang baru n baik punyer..!! Mesti korang tahu movie ni sebab movie ni dah pecah panggung wayang, tak tau panggung wayang mane.. :)



Movie ni bentuk formatnya Blu-ray yang telah di-ripkan menjadi kepada size kecil, frame videonya masih kekal original 1080p dan quality video ni masih tiptop!!




Siapa2 yang belum tengok dan yang dah tengok, kalau nak download yang high quality punya boleh download kat sini la ye.. :)

Download :

Putlocker         : Part 1  Part 2  Part 3
Peejeshare       : Part 1  Part 2  Part 3
BillionUploads  : Part 1  Part 2  Part 3

Selamat mendownload :)

--Thanks for Visit--


Birthday Celebration

--Assalamualaikum--

Apo kabar semua, hope sihat2 belake, kawe disini sihat alhamdulillah aje, syukur.. Macam biase laa kalau dah xde keje diawal pagi..memang melepak depan komputer jela, kehkeh..

Semalam = Kemarin ( Kelate Language ) kawe + old school friend ada sambut birthday,diorang celebrate di

KBMal, Kota Bharu


Malangnya kawe xdapat nak lepak lama sebab kena masuk kerja pulak..hukhuk..sorry ye kawan2..xpe janji kawe dah join dan tolong habiskan kek diorang :D


sahabat yang di-raikan Syafini - 23thn :


kecil molek kalau tengok cam kanak2 rebina, tapi umur dah tua, hehe jangan tertipu ye..anyway tahniah sahabat sebab dah makin tua :)



All Together :)
Thanks to all for coming, especially my best senget friend mr.Elegi.. hehe jarang dapat jumpa dan semalam Allah dah temukan  sahabat semua, Sekian :)


--Thanks for Visit--




Saturday, February 2, 2013

Doa Harian

--Assalamualaikum--

Selamat pagi sumer, muga sahabat hamba sihat2 belake..! Awal pagi update blog, hanya untuk berkongsi sedikit ilmu yang xseberapa..apa2 pun untuk kebaikan bersama :)

Di dalam kesibukan menjalankan pekerjaan harian, kita kadangkala terasa payah melakukan sesuatu. Bagaimanapun, kita selalu terlupa Allah berada di samping kita dan telah berjanji akan memudahkan hidup kita jika kita memintanya. Di dalam surah Al-Mukmin ayat 60, Allah menjelaskan:


Berdoalah kepada Ku, nescaya akan Ku perkenankan bagimu, sesungguhnya orang-orang yang menyombongkan diri dari menyembah Ku akan masuk neraka jahannam dalam keadaan hina!



Doa Harian ini adalah himpunan doa-doa yang mudah tetapi penting di dalam pekerjaan dan amalan seharian kita, sebagaimana yang pernah dilazimkan oleh Nabi Muhammad s.a.w semasa hayat baginda.

Oleh kerana semua bacaan doa dan zikir tersebut dalam Bahasa Arab, maka disarankan kepada pembaca agar mempelajari bacaan teks doa atau zikir
daripada orang yang boleh atau memahami bahasa arab agar setiap kalimat yang dibaca betul dari segi bacaan dan maknanya kerana apabila bacaan berubah, maka ertinya juga akan berubah. Kalimat bahasa arab jugaadakalanya tidak dapat diterjemahkan ertinya dengan sepenuhnya kerana Nabi Muhammad s.a.w telah diberi kelebihan oleh Allah dengan "Jawami Al-Kalim" iaitu ucapan yang panjang dan mendalam. Adapun terjemahan setiap doa dan zikir hanyalah sebagai bantuan untuk memahami erti setiap bacaan agar menambahkan rasa khusyuk sewaktu membacanya.

Doa dalam bahasa arab, berasal dari kata ( دَعَا - يَدْعُو - دَعْوَة ) yang bererti, memanggil, memohon atau meminta. Orang yang berdoa ertinya orang yang mengajukan permohonan kepada Allah tentang kebaikan diri, keluarga dan harta benda,urusan dunia, agama dan akhirat. Meminta turunnya rahmat dan terhindar dari bencana.

Di dalam Al-Quran kata-kata doa banyak kita temukan dalam beberapa ayat dan surah, mempunyai beberapa erti yang berbeza kandungan dan makna dari ayat-ayatnya dengan perbezaan susunan kalimat-kalimatnya pula.
Umpamanya:


a. Doa yang bererti ibadah atau menyembah. Sebagaimana firman Allah:




Dan jangan kamu berdoa (menyembah) selain Allah, sesuatu yang tidak memberi manfaat dan mudharat kepadamu...
(Surah Yunus ayat 106)



b. Doa yang bererti Istighathah (meminta tolong). Seperti Firman Allah:



...dan minta tolonglah kepada saksi-saksimu (sekutu-sekutumu) selain Allah jika kamu orang-orang yang benar.
(Surah Al-Baqarah ayat 23)



c. Doa yang bererti As-Sual (memohon), Seperti Firman Allah:


...mintalah kepadaKu, akan Ku perkenankan pintamu...
(Surah Al-Mukmin ayat 60)



d. Doa yang bererti An-Nidaa' (panggilan). Seperti Firman Allah:


Iaitu pada hari DIa memanggil kamu...
(Surah Al-Isra' ayat 52)



e. Doa yang bererti Ath-Thana' (pujian). Seperti Firman Allah:


Katakanlah Pujilah Allah atau Pujilah Ar-Rahman...
(Surah Al-Isra' ayat 110)



f. Doa yang bererti Al-Qaul (ucapan). Seperti Firman Allah:


Ucapan mereka di dalamnya ialah: Maha Suci Ya Allah...
(Surah Yunus ayat 10)