Move For Better Future

28-March-2013(Friday):::>> Welcome to my Blog : BuDark PeRanTau - Move For Better Future

Ada masalah kewangan?? Jangan risau..klik disini dan jana pendapatan anda sendiri..jangan risau ini bukan sekadar iklan..klik dan daftar sekarang..!

Sunday, October 21, 2012

Pass The Test

Assalamualaikum..

Syukur alhamdulillah..dipanjatkan kepada Allah S.W.T..
masih diberi nyawa untuk meneruskan hidup pada hari ni...
so boleh laa aq post entry untuk hari ni.. :)



Ape citer?? Hehe..kegembiraan + kelegaan dihati selepas dapat tahu result..
exam untuk jawatan SPA yang berlangsung 15 September 2012

Tapi masih panjang perjalanannya..dan masih menunggu untuk keputusan terakhir..
Going for last interview on date will be annouce soon.. Hope you all pray for my success :)


Tak semua orang yang apply melalui SPA ni akan dapat..
aq punya pun ambil masa setahun lebih..even dah pernah dapat tawaran dulu..
2x kali dapat tawaran tapi terpaksa tolak..sebabnya..
1st- dapat tawaran masa ngah final exam 1st year on diploma dulu
2st-dapat tawaran last of second year

So terpaksa laa tolak semuanya..
alhamdulillah..SPA xmuak nak beri tawaran seterusnya kat aq..hehe

So result exam untuk pengetahuan am aritu keluar on 20st of october..
iaitu semalam ler..hehe..and this is my result :)




♥ [̲̅G̲̅][̲̅O̲̅][̲̅M̲̅][̲̅O̲̅] [̲̅K̲̅][̲̅E̲̅][̲̅L̲̅][̲̅A̲̅][̲̅T̲̅][̲̅E̲̅] [̲̅G̲̅][̲̅O̲̅][̲̅M̲̅][̲̅O̲̅] ♥



sebelum tu..ongrat to TRW..as a winner for Malaysia Cup 2012 
hehe..berdebar-debar tengok match malam tu..even tengok sendirian kat tempat kerja...
then sambung tengok kat umah plak..orait..see u next entry...
Assalamualaikum..

Friday, October 19, 2012

Move To New Place

Assalamualaikum..Selamat Pagi Jumaat Sumer..Semoga Kalian Di Berkati Sentiasa Oleh Allah S.W.T :)

Kali ni..den nak kongsi new story of my new place in my Career :)
Hari ni 19 October 2012.. dah masuk 8Bulan 12Hari berada di Hospitality Career..
Dari Front Office Assistant move to Club Floor Assistant (bkn naik pangkat pun :p)
Department-nye same jer..just title + enviroment kerja je yang lain sikit..
bila dah move ke tempat yang baru ni..so faham2 jerla..sumenye baru kat sini..
dah laa knowledge sal hospitality pun xde..hehe..so kena bermula dari bawah ler sume..

Dipendekkan cerita..sebab malas nak taip panjang.. worktime dah berubah..no more overnight shift..!!
Hipppiii!!!! :D Penat woo kerja overnight..tapi tensionya kurang..mintak2 korang faham laa ye :)

Banyak kerja kena buat sendiri.. dan yang penting..kerja sendirian setiap shift..!! Arghh..
Kadang2 akan membuatkan diriku tension..haha
Xpe2.. bak kate orang..kerja jangan tension..kite kena happy2 bila time keje..
jangan terlalu happy sudah..nanti dapat surat dari Boss..haha..

Everyday kena handle Hi-tea and Dessert..
starting from  :-

5.30 pm - 7.30 pm  --> Hi-tea
7.30 pm - 9.00 pm --> Dessert

Sejak bertugas kat sini.. time rehat pun dah xturun makan kat cafe..
sebat je makanan yang ada kat atas tu.. (opss..terkantoi) :D

antara juadah waktu Hi-tea dan Dessertnye.. haa tengok kat bawah ni..

| |
| |
| |
 \/











Haa.. jangan telan air liur je..lau nak rase..mai sini ler yer.. :p
korang jangan tanya ape nama sumer tu..sebab aq sendiri pun xtahu..hehe
yang atas tu sume dessert.. yang makanan untuk hi-tea aq xsnap..
sebab xsempat + malas.. next entry aq post lagi yer..
setakat ini dahulu.. Chow..!! :D

Wednesday, October 17, 2012

Rasulullah Menegur Sahabat Yang Ketawa


Suatu ketika Rasulullah s.a.w. dalam perjalanan untuk menunaikan solah lalu Baginda s.a.w. ternampak satu kumpulan orang yang sedang ketawa berdekah-dekah sehingga menampakkan gigi.

Rasulullah s.a.w. bersabda, “Sekiranya kamu banyak mengingati maut pasti tidak akan berlaku keadaan yang saya lihat ini.”
Oleh tiu, perbanyakkanlah mengingati maut. Tiada satu hari pun berlaku tanpa kubur berkata, “Aku ialah rumah kesunyian, rumah keseorangan, rumah debu dan rumah ulat-ulat.”

Apabila seseorang mukmin dimasukkan ke dalam kubur maka kubur akan berkata, “Kedatanganmu dialu-alukan, tersangat baik kerana kamu telah datang kepadaku. Daripada kalangan manusia yang berjalan di atas muka bumi, engkaulah yang paling aku sukai. Hari ini engkau telah datang kepadaku, engkau akan melihat sebaik-baik layanan daripadaku.“Selepas itu, kubur akan meluas sejauh mata memandang. Kemudian akan terbuka satu pintu yang melalui pintu itu akan masuk bayu dan wangi-wangian dari syurga secara berterusan.

Apabila orang yang berdosa dimasukkan, kubur akan berkata, “Tiada kata-kata aluan untuk kedatanganmu. Sangat jelek kedatanganmu. Daripada kalangan manusia yang berjalan di atas muka bumi engkaulah yang paling aku benci. Hari ini engkau telah diserahkan kepadaku, engkau akan melihat layan daripadaku.”
Selepas itu kubur akan menghimpitnya sehingga tulang-tulang rusuk akan berceragah antara satu sama lain. Kemudian 70 ekor ular akan menghamburkan bisa ke atas bumi, maka sehelai rumput pun tidak akan tinggal. Ular itu akan terus mematuk orang tersebut hingga ke hari kiamat.

Selepas itu, Rasulullah s.a.w. bersabda, ” Kubur merupakan satu kebun daripada kebun-kebun syurga atau pun satu lembah daripada lembah-lembah neraka.” (Misykat)

Keterangan:
Takutkan Allah SWT ialah perkara yang sangat-sangat perlu lagi penting. Perkara inilah yang menyebabkan Rasulullah SAW sering duduk merenung. Mengingati maut akan menambahkan sifat takut kepada Allah SWT. Oleh sebab itulah, Rasulullah SAW menyarankan supaya kita sering mengingati maut kerana amalan ini penting dan memberi manfaat.


Hikmah Larangan Bernafas Ketika Minum




Assalamualaikum..entry kali ni aku nak berkongsi dgn kwn2 pasal hikmah kita menahan nafas ketika minum..xkisah laa korang minum apa jenis air pun..asalkan minum..HALAL je tau!!  :)

Sebuah riwayat dari Tsumamah bin Abdullah menyebutkan, “Dahulu Anas bin Malik RA pernah bernafas di dalam bejana dua kali atau tiga kali, dan dia mengira Nabi SAW pernah melakukan hal itu.” (HR. Bukhari)

Riwayat lain dari Abu Qatadah dan bapanya mengatakan bahawa Rasulullah SAW bersabda, “Apabila salah seorang di antara kamu minum, maka janganlah ia bernafas di bejana (gelas).”

“Dan jika salah seorang dari kamu buang air kecil maka janganlah ia memegang dzakar (kemaluannya) dengan tangan kanannya, jika membersihkan maka jangan membersihkan dengan tangan kanannya.” (HR. Bukhari).

Sebahagian ulama mengatakan bahawa larangan bernafas di dalam bejana ketika minum sama seperti larangan ketika makan dan minum, sebab hal itu boleh menyebabkan keluarnya ludah sehingga boleh menjejaskan kebersihan air minum tersebut. Keadaan ini apabila dia makan dan minum dengan orang lain.

Adapun bila ia makan sendirian atau bersama keluarganya atau dengan orang yang tidak terganggu dengan caramu tersebut, maka hal itu tidak mengapa.

Imam Ibn Hajar Al-Asqalani pernah berkata, “Dan yang lebih bagus adalah menguatkuasakan larangan hadis Nabi tersebut, sebab larangan itu bukan untuk menghormati orang yang layak dihormati ataupun untuk mendapat penghargaan dari orang lain.”

Imam Al-Qurtubi menambah pula, makna larangan itu adalah supaya bejana dan air tersebut tidak tercemar dengan air liur atau pun bau yang tidak sedap. (Fathul Bari, 10/94).

Demikianlah penjelasan para ulama kita. Para pakar kontemporari pun telah berusaha mengorek hikmah atas larangan tersebut. Mereka mengatakan ini adalah petunjuk yang indah yang diajarkan oleh Nabi kita Muhammad SAW dalam menyempurnakan akhlak.

Wednesday, August 1, 2012

9 Mimpi Rasulullah


Daripada Abdul Rahman Bin Samurah r.a berkata, Nabi Muhammad s.a.w. bersabda:

“Sesungguhnya aku telah mengalami mimpi-mimpi yang menakjubkan pada malam aku sebelum di Israqkan”

1. Aku telah melihat seorang dari umatku telah di datangi oleh malaikatul maut dengan keadaan yg amat menggerunkan untuk mengambil nyawanya, maka malaikat itu terhalang perbuatannya itu disebabkan oleh KETAATAN DAN KEPATUHANNYA KEPADA KEDUA IBUBAPANYA.

2. Aku melihat seorang dari umatku telah disediakan azab kubur yang amat menyiksakan, diselamatkan oleh berkat WUDUKNYA YANG SEMPURNA.

3. Aku melihat seorang dari umatku sedang dikerumuni oleh syaitan-syaitan dan iblis-iblis lakhnatullah, maka ia diselamatkan dengan berkat ZIKIRNYA YANG TULUS IKHLAS kepada Allah.

4. Aku melihat bagaimana umatku diseret dengan rantai yang diperbuat daripada api neraka jahanam yang dimasukkan dari mulut dan dikeluarkan rantai tersebut ke duburnya oleh malaikut Ahzab, tetapi SOLATNYA YANG KHUSUK DAN TIDAK MENUNJUK-NUNJUK telah melepaskannya dari seksaan itu.

5. Aku melihat umatku ditimpa dahaga yang amat berat, setiap kali dia mendatangi satu telaga di halang dari meminumnya, ketika itu datanglah pahala PUASANYA YANG IKHLAS KEPADA ALLAH S.W.T. memberi minum hingga ia merasa puas.

6. Aku melihat umatku cuba untuk mendekati kumpulan para nabi yang sedang duduk berkumpulan-kumpulan, setiap kali dia datang dia akan diusir, maka menjelmalah MANDI JUNUB DENGAN RUKUN YANG SEMPURNANYA sambil ke kumpulanku seraya duduk disebelahku.

7. Aku melihat seorang dari umatku berada di dalam keadaan gelap gelita di sekelilingnya, sedangkan dia sendiri di dalam keadaan binggung, maka datanglah pahala HAJI DAN UMRAHNYA YANG IKHLAS KEPADA ALLAH S.W.T. lalu mengeluarkannya dari kegelapan kepada tempat yang terang – benderang.

8. Aku melihat umatku cuba berbicara dengan golongan orang mukmin tetapi mereka tidakpun membalas bicaranya,maka menjelmalah SIFAT SILATURRAHIMNYA DAN TIDAK SUKA BERMUSUH-MUSUHAN SESAMA UMATKU lalu menyeru kepada mereka agar menyambut bicaranya, lalu berbicara mereka dengannya.

9. Aku melihat umatku sedang menepis-nepis percikan api ke mukanya, maka segeralah menjelma pahala SEDEKAHNYA YANG IKHLAS KERANA ALLAH S.W.T. lalu menabir muka dan kepalanya dari bahaya api tersebut.

BERSABDA RASULULLAH S.A.W. :-
“SAMPAIKANLAH PESANANKU KEPADA UMATKU YANG LAIN WALAUPUN DENGAN SEPOTONG AYAT”

Sunnah Makan Menggunakan Tangan

Assalamualaikum sahabat pembaca..hari ini aq ingin berkongsi sedikit maklumat..
atau amalan yang diamalkan oleh Rasulullah S.A.W...


Makan menggunakan tangan adalah sunnah Nabi Muhammad s.a.w yang telah lama ditinggalkan oleh umat baginda pada masa kini. Tangan adalah antara alat utama untuk mengambil dan menyuap makanan ke mulut. Jika ada sesuatu yang mampu mencederakan atau merbahaya, tanganlah yang akan mengesannya terlebih dahulu. Contonya duri, tulang ikan, tulang ayam dan sebagainya.


Soal kekotoran pada tangan tidak akan timbul kerana dalam Islam menyarankan agar sebelum makan, disunatkan terlebih dahulu membasuh tangan dan hanya tangan kanan sahaja yang diajar untuk menyentuh makanan. Dikatakan, antara hikmah menggunakan tangan adalah jari-jemari manusia itu mengandungi sejenis kimia yang akan memudahkan penghadaman makanan dalam perut.


Ini terbukti apabila orang tua-tua terdahulu melarang kita meyentuh makanan yang mahu disimpan dengan tangan kerana ia boleh menjadi basi. Malah, kita disunatkan menjilat jari-jemari untuk mendapatkan keberkatan dan zat penghadaman yang baik pada akhir waktu makan. Ini antara sunnah Nabi Muhammad s.a.w.


Dalam keadaan perut yang lapar pula, kita digalakkan memulakan makan atau minum dengan sesuatu yang manis. Kenapa? Perut yang terlalu lapar dan kosong akan mengeluarkan sejenis asid yang boleh membahayakan perut.


Makanan manis berupaya menghilangkan asid itu. Itulah sebabnya mengapa Nabi Muhammad s.a.w memulakan berbuka puasa dengan buah tamar kerana buah tamar terkenal dengan kandungan glukosanya yang tinggi.



Sunday, July 29, 2012

Bertadarus Dalam Bulan Ramadhan

Assalamualaikum sahabat pembaca..sempena bulan ramadhan yang dah xlame lagi akan meninggalkan kita..
jom kita same tinggatkan amalan kita dibulan yang penuh keberkataan ini..dengan mengisi masa yang terluang..dengan perkara yang berfaedah.. :)


Rasulullah amat menitikberatkan ibadat pembacaan al-Quran dan mengutamakan ia apabila masuk Ramadan. Ibnu ‘Abbas ra berkata:



“Nabi SAW adalah manusia terbaik, dan Baginda menjadi lebih baik apabila datangnya Ramadan ketika Jibril bertemu Baginda pada setiap malam dalam bulan Ramadan untuk bertadarus al-Quran. Baginda akan membacanya dengan amat baik seperti angin yang bertiup lembut.” (HR Imam al-Bukhari dan Muslim).

Melalui hadis ini Imam Ibnu Rejab menyatakan disunatkan seseorang itu mempelajari al-Quran pada Ramadan di samping mengajak manusia lain bersama-sama membacanya dan disunatkan juga untuk memperdengarkan bacaan kepada mereka yang lebih elok bacaannya.

“Tidak akan beroleh kefahaman bagi sesiapa yang mengkhatam al-Quran kurang daripada tiga hari.” (Hadith Sahih Riwayat Imam Abu Daud).

Hadis ini juga menunjukkan bahawa Rasulullah sering kali bertadarus al-Quran pada waktu malam kerana pada waktu itu adalah masa yang tenang untuk jiwa manusia melakukan ibadat dan menghayati setiap ayat al-Quran yang dibaca.

Firman Allah SWT:

“Sesungguhnya ibadat pada waktu malam lebih kuat kesannya (kepada jiwa) dan lebih baik bacaannya.” (Surah al-Muzzammil ayat enam).

Dalam hadis lain puteri Baginda iaitu Fatimah ra menceritakan bahawa Baginda bertadarus al-Quran bersama Jibril sekali dan pada tahun kewafatan baginda bertadarus bersama Jibril dua kali.”(HR Imam al-Bukhari dan Muslim).

Melalui contoh ditunjukkan Rasulullah ini, maka sahabat dan ulama silam berlumba-lumba memperbanyakkan bacaan al-Quran terutama pada malam sepanjang Ramadan. Diceritakan bahawa bumi Madinah al-Munawwarah pada malam Ramadan dihiasi dengan alunan merdu bacaan al-Quran oleh sahabat.

Mereka memperbanyakkan dan memperelokkan bacaan al-Quran disamping menghayati maknanya, lantas dipraktikkan penghayatan itu dalam kehidupan harian mereka sebagai hamba Allah SWT.
Imam Nawawi menyatakan antara sahabat yang memperbanyakkan bacaan al-Quran adalah Uthman bin ‘Affan, Tamim al-Daariy dan Said bin Jubair yang mana mereka khatam al-Quran dalam solat mereka di hadapan Kaabah pada setiap rakaat solat mereka.

Diceritakan juga Imam Syafi’e khatam al-Quran pada Ramadan sebanyak 60 kali. Dalam Kitab ‘Aun al-Ma’bud dinyatakan bahawa ada di kalangan salafussoleh khatam al-Quran setiap sebulan, dua puluh hari, sepuluh hari, seminggu, tiga hari dan sehari.

Bukankah terdapat larangan mengkhatam al-Quran kurang daripada tiga hari?

Dalam hadis Nabi SAW bersabda :

“Tidak akan beroleh kefahaman bagi sesiapa yang mengkhatam al-Quran kurang daripada tiga hari.” (Hadith Sahih Riwayat Imam Abu Daud).

Jika kita melihat daripada mafhum hadis ini maka kita akan dapati bahawa khatam al-Quran kurang daripada tiga hari seolah-olah dilarang Nabi Muhammad SAW.
Dalam menjawab persoalan ini Ibnu Hajar al-‘Asqalani berkata: “Telah diriwayatkan golongan salafussoleh bahawa mereka mengkhatam al-Quran lebih cepat daripada tiga hari.

Namun, larangan dalam hadis ini tidak menunjukkan kepada pengharaman. Justeru, khatam al-Quran bergantung kepada situasi sahabat dan ulama terdahulu. Namun Imam Nawawi menyatakan bahawa kebanyakan salafussoleh akan khatam al-Quran setiap daripada tujuh hari iaitu selama seminggu.

Perlulah untuk kita semua membaca al-Quran dengan penuh sopan dan tertib. Seelok-eloknya bacalah dengan adanya tadabbur, iaitu dengan menghayati setiap ayat-ayat al-Quran itu.

Walaupun sahabat mampu mengkhatam al-Quran dalam masa satu hari, tetapi mereka membacanya dengan tadabbur iaitu faham dan menghayati makna ayat tersebut. Bagi sebahagian kita yang tidak memahami Bahasa Arab dan tidak faham isi kandungan al-Quran maka sewajarnya kita mengubah cara pembacaan kita.

Jika sebelum ini kita hanya membaca al-Quran tanpa mengetahui maknanya, maka bermula pada Ramadan kali ini cubalah untuk memahami maknanya dengan melihat terjemahan al-Quran.

Jadual baca al-Quran
  •  Masa khas membaca. Gunakan waktu terluang pada Ramadan ini terutama selepas solat fardu. Jika mampu mengkhatam 30 juzuk al-Quran, maka itu adalah lebih baik.
  • Masa untuk tadabbur al-Quran. Disarankan membaca terjemahan mahupun tafsir al-Quran. Bagi mereka sibuk dengan kerjaya cukuplah hanya membaca terjemahan al-Quran satu muka sehari secara konsisten.
  • Menggunakan masa mengulangi hafalan al-Quran. Gunakan waktu antara selepas bersahur hingga masuk Subuh untuk mengulangi hafalan surah lazim dan pendek.

Saturday, July 21, 2012

Kelebihan Meminum Air Kosong Ketika Perut Kosong

Tabiat minum air kosong ketika perut kosong adalah salah satu tabiat yang sangat baik. Rasulullah SAW juga sering mengamalkan minum air kosong selepas bangun sahaja dari tidur setiap pagi.




Ia juga baik untuk penyakit  antaranya penyakit sakit kepala, sakit badan, sistem jantung, artritis, degupan jantung yang pantas, epilepsi, kegemukan berlebihan, asma bronkitis, TB, meningitis, buah pinggang dan air kencing, muntah-muntah, gastrik, cirit-birit, buasir, kencing manis, sembelit, semua penyakit mata, rahim, kanser dan gangguan haid, hidung telinga dan penyakit tekak.

Kaedah-kaedahnya :

1. Sebaik sahaja anda bangun pada waktu pagi sebelum memberus gigi, minum 4 x 160ml gelas air.

2. Berus gigi dan bersihkan mulut tetapi jangan makan atau minum apa-apa untuk 45 minit.

3. Selepas 45 minit anda boleh makan dan minum seperti biasa.

4. Selepas 15 minit sarapan pagi, makan tengahari dan makan malam jangan makan atau minum apa-apa selama 2 jam.

5. Sesungguhnya orang-orang yang sudah tua atau sakit dan tidak mampu minum 4 gelas air pada awal boleh bermula dengan mengambil sedikit air dan secara beransur-ansur meningkat kepada 4 gelas setiap hari.

6. Kaedah rawatan ini akan menyembuhkan penyakit yang tersenarai diatas dan di samping itu anda b
oleh menikmati kehidupan yang lebih sihat.

Senarai berikut memberikan bilangan hari rawatan yang diperlukan untuk menyembuhkan / mengawal / mengurangkan penyakit utama:


1. Tekanan Darah Tinggi (30 hari)
2. Gastrik (10 hari)
3. Diabetes (30 hari)
4. Sembelit (10 hari)
5. Kanser (180 hari)
6. TB (90 hari)
7. Pesakit arthritis perlu mengikuti rawatan di atas hanya untuk 3 hari pada minggu 1, dan mulai minggu 2 – harian.





Ambil perhatian yang serius untuk serangan jantung:

• Wanita perlu tahu bahawa tidak semua simptom serangan jantung akan menjadi sebelah kiri dada.

• Berhati-hati kesakitan yang teramat sangat pada garis rahang.

• Mungkin anda belum pernah merasa sakit dada semasa serangan jantung.

• Loya dan berpeluh berlebihan juga tanda-tanda lazim.

• 60% daripada orang-orang yang mempunyai serangan jantung ketika sedang tidur dan tidak bangun.

• Sakit di rahang boleh bangun dari tidur yang kukuh. Mari, Kita hendaklah sentiasa berhati-hati dan sedar. Lebih banyak kita tahu & pelajari,maka peluang utk hidup lebih panjang dan baik lagi.

Memilih Calon Isteri

Assalamualaikum..panduan untuk semua bakal suami :)





1. Perempuan yang taat beragama. Utamakanlah pemilihan isteri yang taat beragama seperti suka beribadat, menutup aurat dan lain-lain melebihi dasar-dasar lain seperti harta kekayaan, nasab keturunan dan rupa paras yang menawan. Dalam hadis lain Rasulullah SAW menyifatkan wanita yang maksudnya : “dunia ialah perhiasan dan sebaik-baik perhiasan ialah wanita solehah.” 

2. Berketurunan yang baik-baik dan dibesarkan dalam persekitaran sempurna akhlaknya Penting dalam membentuk suasana yang harmoni, saling kasih mengasihi dan hormat menghormati antara suami isteri.

3. Perempuan yang subur dan berpotensi melahirkan ramai anak. Nabi Muhammad S.A.W akan berbangga dengan ramai umatnya pada hari kiamat nanti terutamanya umat yang beriman dan bertakwa. Justeru itu, amat tepat kiranya dapat dipilih wanita yang subur dan mampu melahirkan anak yang ramai. Wanita ini dapat dikenali dengan melihat ramainya anak-anak saudara perempuan dan juga saudara mara perempuannya yang terdekat.

4. Sekufu atau hampir sekufu. Antara faktor lain yang membawa kepada kebahagiaan rumah tangga ialah faktor ekonomi, pelajaran dan dari segi umur. Maksudnya janganlah akal si suami itu terlalu jauh jarak umurnya dengan bakal isteri. Seelok-eloknya ialah 10 tahun lelaki lebih tua dari wanita. Namun apabila si lelaki mempunyai latar belakang pelajaran yang lebih tinggi dan juga taraf ekonomi yang lebih baik, maka ini boleh menjamin rasa hormat si isteri pada suaminya.

5. Masih gadis atau anak dara. Rasullullah S.A.W. menggalakkan umat islam memilih isteri daripada kalangan gadis, bukan janda, sesuai dengan nasihat Baginda S.A.W. kepada seorang sahabat Jabir R.A. kemersaraan yang akan lahir lebih menggembirakan kedua-dua belah pihak.

6. Pasangan bukan daripada keluarga terdekat. Tidak begitu digalakkan berkahwin dengan pasangan daripada kalangan kaum kerabat yang hampir seperti sepupu. Antaranya ialah untuk mengurangkan keinginan syahwat yang boleh menjejaskan keharmonian perkahwinan dan dibimbangi mendapat anak yang cacat dan kurang bijak.

Ramadhan 2012

Assalamualaikum Semua..


Syukur alhamdulillah kerana kita masih lagi diberi peluang..
untuk terus hidup dan merasai bulan ramadhan pada tahun ini..

Selamat menyambut bulan Ramadhan Al-Mubarak kepada semua kawan2
xkira dimana korang berada..sama2 kita tempuhi bulan yang penuh keberkatan ni..


Jangan lupa untuk berpuasa n jangan korang buat2 lupa puasa pulak harini..
biasa laa..1st day ni memang kebanyakan xingat yang diorang puasa (penah alami dulu) hehe..

Yang penting petang ni pegi pasar ramadhan..hoho..malangnya aq xdapat nak pergi..
sebab kerja shift petang..!! heeee...  :D

Xpe2..esok boleh jer pergi..hehe..
Selamat Berpuasa Kawan-Kawan..!!


Ramadhan Al-Mubarak Theme














Monday, July 9, 2012

Terus Berdiri

Assalamualaikum..
halooo sume pembaca yang membaca blog yang xseberapa nak update ni..
thanks yang masih memfollow blogku ni..hehe

lama n lama memdiamkan diri..harini baru rajin nak hidupkan blog..
bizi yang ntah pape..xdan nk update blog..

dulu alasan dengan internet slow..
sekarang internet dah laju pun masih ada masalah nak update..
insyallah..pasni akan menrajin2kan diri ni untuk update blog.. :)

buat masa sekarang..no new news..hehe..masih seperti dulu..
masih fresh mencari kerja yang tetap..walaupun sekarang kerja dah tetap..
haha..pendek kate mencari kerja tetap gov ler.. :P
sekarang aq kerja kat syarikat swasta dalam kurungan di Marriott International..
fuhh..kelass gitu..haha..(sejak bile ntah jadi gini)..

baru saje menceburi bidang perhotelan..walaupun dahulu pernah dapat tawaran..
tawaran mempelajari bidang hospitality..
namum rezeki kepada Electronic lebih menyerlah..
sebab tu ler hospitality ni xdapat..hohoho...

alhamdulillah..hospitality ni agak menyeronokkan..
walaupun ramai yang pandang remeh bila dengar pasal perhotelan..
hello..jangan pandang industri perhotelan xde kemajuan..
perhotelan laa paling meningkat buat masa sekarang.. :) (promote)

hingga hari ini sudah mencukupi 5bulan 2hari aq berkerja di Marriott International Co.
best..best..best.. and best..
dalam banyak2 hotel aq pernah kerja (baru 2hotel je pun) ...
hotel ni laa paling best..
staff sume peramah n baik n care (terlebih care pun ada)..
n macam2 lah jugak..

yang penting time keje kite jangan stress..hepy jer semacam..haha
buat kerja kenalah ikhlas..baru laa berkat.. :P

orait..itu saje dari penaja..insyallah..kalu rajin akan update lagi blog ni..hehe
muga2 akan datang ilham tuk menaip lagi...jumpa lagi..
ada sedikit iklan dari penaja..sejak menceburi bidang shooting..haha..
cee yaa.. :p 




Saturday, May 26, 2012

Graduation Day

Assalamualaikum...
sekian lama menyepikan diri dengan kesibukan kerja dan macam2..
hari ini baru dapat bukak blog n continue menaip..

Baru je semalam pulang dari kota yg sesak..kononnye.. :)
dari konvokesyen di Politeknik tercinta.. 

Ni laa hadiah untuk ibubapa tercinta yang bersusah payah membantu untuk berjaya dalam hidup..
thanks Ma...thanks Ayah..jasamu xkan saya lupakan..
walaupun sedikit sedih sebab Ma xdapat tengok aq terima anugerah..
sebab kesihatan xmengizinkan Ma untuk ke Shah Alam.. :(

Father & Son








Bila dah tamat konvo..semua dah balik tempat asal masing2..ntah bila laa pulak dapat jumpa kawan2 ni..
adui..rindu laa pulak time study dulu..sekarang masing2 dah jauh...bawa haluan sendiri.. :(
Apa-apa pun..kehidupan masih panjang dan perlu diteruskan.. setiap pertemuan ada perpisahannya..

Dikesempatan yang ada..b4 bertolak naik bas semalam..sempat agi mengisik perut..yang agak kelaparan..
dengan my old best frenz..huhu..nasib baik laa ada orang yang tolong hantarkan..hikhik..jimat2..lunch at The Mall.. KL



Test jejantas baru dekat The Mall n Stesen Bas Putra

Sunday, March 18, 2012

My Birthday Celebration

Assalamualaikum..
Genap sudah umurku yang ke-22...
sorry yer..still muda lagi..hakhak..ramai yang nak pertikaikan umur ni...
isu umur ni agak sensitif bagi sesetengah orang..huhu..
kali ni besday aq diraikan oleh geng2 tempat keje aq..
walaupun celebrate bukan ontime..tapi agak hepy dan enjoy.. :)
thanks to all my fren yang buat keje xberapa betul ni..
habis baju n seluar keje aq kotor korang buat..
dengan telur n tepung n sos korang baling aq yer..
haha..korang memang kejam laa...ni first time aq kena baling ngan telur n tepung..
thanks to all sekali lagi...




balingan tepung n telur ni di buat at Pantai Cahaya Bulan..
usaha mereka memujuk aq pergi lepak kat sana rupa2nya ada makna disebaliknya..
haha..patut arr ramai yang g lepak..xpernah terjadi kat alam ni korang nak lepak sama..
haha..thanks yang sponser kek tuu yer..akan aq ingat sentiasa.. :)


Monday, March 12, 2012

Penggunaan Ayat Suci Al-Quran Sebagai Nada Dering Adalah Haram



Majlis Mufti Arab Saudi telah sebulat suara mengeluarkan fatwa bahawa penggunaan ayat suci Al-Quran sebagai nada dering adalah haram. Ini kerana ayat Al-Quran tersebut menjadi tidak lengkap apabila kita menjawab telefon dan sudah semestinya maknanya juga berubah dan berbeza dari makna yang sebenar.
 
Al-Quran adalah untuk hidayah dan bukan untuk nada dering. “Sila Kongsikan Mesej Ini Kepada Semua Umat Islam Kenalan Korang” السلام عليكم Dinasihatkan agar: Jangan berkata “MOSQUE”, sebaliknya katakanlah ‘MASJID’. Kerana Organisasi Islam telah mendapati bahawa “MOSQUE” = “MOSQUITOES” (Nnyamuk). 

Jangan menulis “MECCA”, tulislah dengan ejaan yang betul sebagai “MAKKAH”. Kerana “MECCA” = “HOUSE OF WINE” (Rumah Wain). Jangan menulis “MOHD”, tulislah dengan ejaan sepenuhnya sebagai “MUHAMMAD” Kerana “MOHD” = “THE DOG WITH BIG MOUTH” (Anjing Bermulut Besar). Lebih kurang begitulah secara ringkasnya mesej yang nak disampaikan di atas.

Aq cuma menterjemahkannya ke dalam Bahasa Melayu saja. Mungkin ramai yang dah tahu pasal mesej ini, dari tahun lepas kot rasanya. Harap dapat memberi manfaat kepada semua. Jom share artikel ini beramai-ramai. Wallahualam… p/s: Sila rujuk kepada ilmuan islam untuk penjelasan lebih lanjut.

Bernafas Kembali

Assalamualaikum..
Setelah sekian lame dop muncul dalam arena blog ni..hehe
hari ni ada kesempatan n keinginan nak update blog..
even mata masih rasa mengantuk n badan still lagi xbermaya.. :)
maklum laa keje overnight minggu ni.. 12Mdnite - 8Am
sape laa yang xpenat..kan..kan.. :)

Waktu bersosial di laman sesawang pun dah terhad sekarang..
hanya lepasan kerja n tengah malam saje aq On.. :)
maaf laa yer wahai member2 yang sentiasa On9 disana..

Kali ni aq xde pape yang special nak share..
just experiance Training selame 3Hari  di Hotel Renaissance jer
ada laa sikit2 ambil picture.. tengok jela yer.. :)
Tata.. :) :) :) :)


makan best2 belake.. tiap2 hari time keje camni lg best..hakhak


pergh..ni laa kek yg mengancam selera..haha





sorry laa yer..xsengaja amik picture





Maaf la yer..picture time training xde..tapi picture makan time training ade..hehe


hhaha..dop kaitan apo2 yer..





Thursday, February 9, 2012

Begin New Life

Assalamualaikum..

kehidupan sentiasa berputar dan terus berputar..
kita tidak akan tahu sama sekali apa yang berlaku..
memandangkan diri ini masih mencari pengalaman..
aq terus bergerak ke hadapan untuk teruskan perjuangan..hihi
sinopsisnya.. sekarang aq hidup berdikari..
mencari sesuap rezeki untuk meneruskan hidup..
Hidup Sebagai Orang Bujang...!!! hahaha
before this..balik keje..makanan da siap tersidang...
tapi sekarang..balik kerja..terpaksa laa mengikat perut ni..
before siapkan makanan..haha..maklum laa..
aq tinggal dengan abang saudara yang juga membujang..haha
tapi takpe..pengalaman yang akan mematangkaan diri aq..
supaya lebih berdikari..haha...
muga hidup akan lebih ceria selepas ini..heeee....

wassalam.. :)

Monday, January 30, 2012

Kuih Pulut Seri Kaya



assalamualaikum n salam sejahtera...
churp...nak tanya sape tahu n kenal kuih pulut seri kaya??
ramai yang kenalkan.. tu laa antara favorutes aq..
biasanya aq akan order ngan kak sepupu..
sebab kuih yang dia buat sume sedap.. :)
sape2 yang berminat boleh tempah..hehe...
zasss...!

Sunday, January 22, 2012

Kisah Kaabah


Mekah merupakan tanah suci bagi umat Islam di mana berdirinya sebuah struktur hebat iaitu Kaabah yang menjadi tidak, lambang dan panduan qiblat untuk semua umat Islam di seluruh dunia. Berikut adalah 15 perkara tentang Kaabah dari sudut sains yang tidak diketahui ramai.
 
1. Mekah adalah kawasan yang mempunyai graviti paling stabil.

2. Tekanan gravitinya tinggi, dan di situlah berpusatnya bunyi-bunyian yang membina yang tidak boleh didengar oleh telinga.

3. tekanan graviti yang tinggi memberi kesan langsung kepada sistem imun badan untuk bertindak sebagai pertahanan daripada segala serangan penyakit.

4. graviti tinggi = elektron ion negatif yang berkumpul di situ tinggi.

5. Apa yang diniatkan di hati adalah gema yang tidak boleh didengar tetapi boleh dikesan frekuensinya. Pengaruh elektron menyebabkan kekuatan dalaman kembali tinggi, penuh bersemangat untuk melakukan ibadat, tidak ada sifat putus asa, mahu terus hidup, penyerahan diri sepenuhnya kepada Allah. 

6. Gelombang radio tidak boleh mengesan kedudukan Kaabah.

7. Malah teknologi satelit pun tidak boleh meneropong apa yang ada di dalam Kaabah. Frekuensi radio tidak mungkin dapat membaca apa-apa yang ada di dalam Kaabah kerana tekanan graviti yang tinggi.

8. Tempat yang paling tinggi tekanan gravitinya, mempunyai kandungan garam dan aliran anak sungai di bawah tanah yang banyak. Sebab itu lah jika bersembahyang di Masjidilharam walaupun di tempat yang terbuka tanpa bumbung masih terasa sejuk.

9. Kaabah bukan sekadar bangunan hitam empat persegi tetapi satu tempat yang ajaib kerana di situ pemusatan tenaga, graviti, zon magnetisme sifar dan tempat yang paling dirahmati.

10. Tidur dengan posisi menghadap Kaabah secara automatik otak tengah akan terangsang sangat aktif hingga tulang belakang dan menghasilkan sel darah.

11. Pergerakan mengelilingi Kaabah arah lawan jam memberikan tenaga hayat secara semula jadi daripada alam semesta. semua yang ada di alam ini bergerak mengikut lawan jam, Allah telah tentukan hukumnya begitu.

12. Peredaran darah atau apa saja di dalam tubuh manusia mengikut lawan jam. Justeru dengan mengelilingi Ka abah mengikut lawan jam, bermakna peredaran darah di dalam badan meningkat dan sudah tentunya akan menambahkan tenaga. Sebab itulah orang yang berada di Mekah sentiasa bertenaga, sihat dan panjang umur.

13. Manakala bilangan tujuh itu adalah simbolik kepada tidak terhingga banyaknya. Angka tujuh itu membawa maksud tidak terhad atau terlalu banyak. Dengan melakukan tujuh kali pusingan sebenarnya kita mendapat ibadat yang tidak terhad jumlahnya.

14. Larangan memakai topi, songkok atau menutup kepala kerana rambut dan bulu roma(lelaki) adalah ibarat antena untuk menerima gelombang yang baik yang dipancarkan terus dari Kaabah. Sebab itu lah selepas melakukan haji kita seperti dilahirkan semula sebagai manusia baru kerana segala yang buruk telah ditarik keluar dan digantikan dengan nur atau cahaya yang baru.

15. Selepas selesai semua itu baru lah bercukur atau tahalul. Tujuannya untuk melepaskan diri daripada pantang larang dalam ihram. Namun rahsia di sebaliknya adalah untuk membersihkan antena atau reseptor kita dari segala kekotoran supaya hanya gelombang yang baik saja akan diterima oleh tubuh.

5Perkara Sebelum 5Perkara



1. Sihat sebelum sakit
2. Muda sebelum tua
3. Kaya sebelum miskin
4. Lapang sebelum sempit
5. Hidup sebelum mati.
Penjelasan: 

1. Sihat sebelum sakit – Lakukan sesuatu yang berfaedah dan mendatangkan kebaikan kepada diri anda dan orang-orang disekeliling anda semasa anda masih sihat.

2. Muda sebelum tua – Waktu anda muda inilah saatnya anda berusaha mencari kemewahan disamping tidak lupa kewajiban anda kepada Maha Pencipta, kelak bila anda tua anda tidak lagi memikirkan hal duniawi. 

3. Kaya sebelum miskin – Waktu anda kaya berharta itulah anda boleh menolong orang yang lebih susah daripada anda kerana sedekah yang ikhlas akan jadi bekalan anda menghadapNYA.

4. Lapang sebelum sempit – Waktu anda masih ada kelapangan inilah waktu yang paling sesuai mendalami ilmu agama untuk pedoman anda.

5. Hidup sebelum mati – Sesungguhnya sewaktu hidup semua 4 perkara di atas boleh anda lakukan. Bila anda telah tiada hanya amal soleh, sedekah jariah dan doa anak yang soleh yang mengiringi anda.

Pedoman untuk kita semua fikirkan bersama.

Menghafal & Menjaga Al-Quran


1)  Baca ayat dalam baris pertama sebanyak 10 kali dengan melihat mushaf.  Kemudian, ulanginya tanpa melihat mushaf.

(Mesti 10 kali.  Jangan baca 2 kali, terus mahu mengulang.  Cara ini salah.  Ikut pesanan Sheikh dengan membacanya sebanyak 10 kali, barulah kemudiannya mengulang tanpa melihat mushaf, supaya ayat yang mahu dihafal melekat di dalam minda dan tahu kedudukan ayat tersebut di dalam mushaf.)
Jika ada masalah dengan perkataan tertentu, maka bacalah perkataan tersebut dengan satu perkataan sebelumnya dan satu perkataan selepasnya sebanyak 5 kali.  Kemudian, ulanginya tanpa melihat mushaf.

2)  Kemudian, bacalah ayat dalam baris kedua sebanyak 10 kali dengan melihat mushaf.  Selepas itu, ulangi ayat dalam baris kedua tanpa melihat mushaf.

3)  Setelah ayat dalam baris pertama dan kedua dapat dihafal, bacalah kedua-dua ayat dalam baris pertama dan kedua tersebut dengan melihat mushaf pula sebanyak 3 kali.  Selepas itu, ulanginya sebanyak 3 kali juga tanpa melihat mushaf.

4)  Ulangi perbuatan di atas untuk ayat dalam baris ketiga, keempat, kelima dan seterusnya sehingga habis satu muka surat.

Cara di atas adalah cara penghafalan jangka masa pendek.  Dan hafalan boleh hilang dalam masa beberapa minggu.

Bagaimana untuk menukar penghafalan jangka pendek ini kepada penghafalan jangka panjang?

1)  Ambil mushaf dan buka muka surat yang sudah dihafal itu.  Baca muka surat tersebut sebanyak 20 kali dengan melihat mushaf.  Sebaik-baiknya semasa membaca, jari diletakkan di baris berkenaan.

Perbuatan begini, insyaALLAH akan melekatkan apa yang dihafal kuat di dalam minda.  Anda tidak akan lupa, insyaALLAH.  Segala puji bagi ALLAH.  Kenapa?

Kerana apabila anda membacanya sebanyak 20 kali dengan melihat mushaf, mata anda akan merakam muka surat tersebut dalam bentuk foto ke dalam minda.  InsyaALLAH ia akan melekat kuat di dalam ingatan anda dan takkan melupakannya.